A nagykunsági (karcagi bútor)
Csilléry Klára kutatásaiból tudjuk, hogy megyénk keleti területeinek mesterei minden bizonnyal a jelentős céhhagyományokkal rendelkező debereceni és nagyváradi asztalosok műhelyeiben tanultak. Ezeknek a műhelyeknek a stílusjegyei ismerhetőek fel a bútorokon.
A nagykunsági bútorok legrégebbi vonulatát a XVIII. század végéről fennmaradt ládák, tékák, rengő lócák alkotják, melyen a gránátalmás-tulipános díszítés lapos domború faragással is társul. Jellemző rá a visszafogottság, a kevés szín alkalmazása. Ez a korszak a XIX. század közepéig tart, bár a harmincas, negyvenes évektől egyre gyérülő számban maradtak ránk hitelesíthető bútorok. Mind a díszítés, mind a szerkezeti megoldások a népi reneszánsz stíliusjegyeit mutatják. A Nagykunságban sokkal kisebb, bár kétségtelenül kimutatható hatása volt a barokknak.
A múlt század második felében, különösen a hetvenes évektől kiszínesedtek a bútorok. Világoskék, világoszöld, halványsárga, vagy halványokker szín lett a földje a piros és kunkék mellett. Ezt a felületet tömött csokrok, füzéres elrendezésű virágok borítják ritmusos tagolásban, piros, zöld, barna és kék színekben. Eltűnik a korábban annyira kedvelt fehér és fekete szín a levelekből, virágokból. Naturalisztikusabbá válik tehát a díszítés, de sokat veszít a korábbi kifejezőerejéből.
Ebben az időszakban Karcagon dolgozott egy bútorfestő asszony, akitől a lánya is örökölte a tudományát. Ismerte őt Györffy István is, a nagykunság nép építészetéről írott munkájában meg is emlékezett róla. Az anyát Szatmáriné Czibere Juliannának hívták, a lányát Vajó Gáspárné Szatmári Juliannának. Az emlékezetben a két név összemodódott, ma is mindeki Czibere Julcsa néven emgeleti a bútorfestő asszonyt; nem tudva, hogy ketten voltak, anya és lánya. Czibere Julianna hajdúböszörményi asztalos lánya volt. Az apja műhelyében tanulta meg a bútor virágozását. Karcagra jött férjhez egy céhes csizmadiához. Szerették a munkáját, sok megrendelést kapott. Többnyire régi bútorokat festett át, úgy, hogy a régi festésre alapozott, majd azt virágozta. Kedvelte a kunkék alapszínt, erre fesetette a koszorúkat, csokrokat. Századunkban már világoskék, sőt piros alapszínre is dolgozott.
A Nagykunsági bútorok között figyelmet éredemelnek a tékák, fogasok, rengő lócák, tejesek.
Bellon Tibor Bútorművesség című írásából